עיצוב ואפיון חווית משתמש

כאשר אנחנו חושבים על סיכויי הצלחתם של אתר או אפליקציה, הרעיון שנועד לעזור לגולשים, הוא הבסיס הראשוני שמעניק לנו את הדרייב, את האמביציה לקחת את הפרויקט קדימה.

כאשר אנחנו חושבים על סיכויי הצלחתם של אתר או אפליקציה, הרעיון שנועד לעזור לגולשים, הוא הבסיס הראשוני שמעניק לנו את הדרייב, את האמביציה לקחת את הפרויקט קדימה.

 

אולם בעסקים כמו שבעסקים ויתר על המידה בעולמות ה-WEB, רעיון טוב מוכרח להיות מגובה בביצוע שהוא לא פחות ממעולה.

 

קחו לדוגמה בעל עסק שפתח את המאפייה עליה תמיד חלם. המוטיבציה הייתה שם, אך הוא לא הקדיש מחשבה למסביב. לתצוגה, למשיכת קהל סקרנים שיכירו אותו. 

 

אילו היה עורך יח"צ טוב בהתחלה עם בלונים בכניסה או פרסום ממומן המספר על מבצעי פתיחה, או משקיע בנראות של המאפייה עצמה, ייתכן והעסק היה מושך לקוחות יותר חדשים שהיו הופכים לנאמנים, והנראות הייתה רק מדרבנת עוד ועוד רכישות.

 

ועכשיו חזרה אל עולמנו המקצועי :)

 

עיצוב ואפיון חווית משתמש מסתכל על הפרויקט מזוויות שונות, כולן חיוניות זו לזו ומשלימות את התמונה: כיצד מתרגמים רעיון טוב לנראות נוחה? מיהו קהל היעד ולמה הוא מצפה? זהו עולם רבגוני המשלב בין עיצוב לטכנולוגיה, בין טכנולוגיה ועיצוב לפסיכולוגיה. 

 

נתחיל בהגדרות

 

אפיון ועיצוב חוויית משתמש (UX) הוא תהליך שבו אנו מאפיינים ויוצרים מוצר במטרה להבטיח חוויה מועילה ונוחה למשתמשים.

 

חוויית המשתמש מקיפה את כל ההיבטים הנוגעים לאינטראקציה של משתמש הקצה עם היישום או האתר, שירותיו ומוצריו.

 

הקו שמנחה מעצבי ומאפייני חווית משתמש הוא לענות על הצרכים המדויקים של הלקוחות, בלי לעורר טרחה, בלי לעורר רתיעה מן המוצר. 

 

מדהים לחשוב כיצד ממשק שמביא עמו פשטות ואלגנטיות, הוא תוצאה של מלאכת מחשבת ממושכת ושילובם של אלמנטים רבים ומגוונים.

 

מחקר מקדים – המפתח שלנו להצלחה

 

השלב הקריאטיבי הוא ללא ספק החלק המהנה הן עבורכם והן עבורי. אבל תכנון מקדים ויצירת אסטרטגיה הם בגדר MUST לצורך יצירת ממשק שלא רק נראה טוב, אלא גם עובד טוב.

 

שלב האפיון נועד למנות את הצרכים, את הסיבות שהביאו אותנו עד הלום, מה אנחנו מצפים להשיג בתהליך ומה היוזרים שלנו יצפו להשיג מן האפליקציה.

 

אנחנו יוצאים מכאן אל עבר מסע מרתק לחקר השוק, חקר המתחרים והבנת הקהלים שלנו. מבינים בדיוק לאן אנחנו נכנסים.

 

בסיומו של תהליך זה ניצור WireFrames (תרשימי רשת בעבירת צחה), מעין שרטוט של כל אחד ואחד משלבי המוצר, כל הפתרונות הממשקיים, מה תהיה החוויה התפעולית וה-User Flow.

 

מגדירים כיצד הממשק יתנהג, כיצד הרכיבים יזוזו, מה הגולש יראה בכל לחיצה.

 

'ורגע, מה יהיו הצבעים המובילים המאפיינים את המוצר? הטיפוגרפיה?' או, בדיוק לזה חיכינו, עכשיו אנחנו מדברים בשפה עיצובית.

 

מתוצרי האפיון לעבודות הגמר

 

אחרי שלקחנו כל פרט ולו הקטן ביותר בחשבון, זה הזמן לרדת אפילו לרזולוציות המיקרוסקופיות ביותר.

 

אנחנו מדברים במובנים של פונטים, במובנים של בחירת צבעים, טיפוגרפיה, השפה הצילומית, אייקונים, חלל וגריד.

חקר השוק המקדים בהחלט נותן את אותותיו כאן. כך למשל, אפליקציות של שוק הרפואה המאופיינות בצבעים כחולים, או אפליקציות בתחום האוכל שמשלבות צבעים חמים.

 

יש מנעד שלם של אלמנטים המרכיבים את השפה העיצובית.

 

מה זה אומר?